Friday, May 17, 2013

Knoflookbrood met Verse Kruiden & Argan Olie


scroll voor het recept naar beneden
Track & Trace

Net als ik dit recept heb gemixt en ik de douche in wil springen wordt er aangebeld. Omdat het 8:05 in de vroege ochtend is, besluit ik dat wie het ook is, het verdient om met mijn fuchsia badjas en bijpassende slippers te worden geconfronteerd. Het kan me niet schelen dat het niet 'butch' is; het was de enige babybillenzachte jas die er te vinden was, en babybillenzacht overtroeft 'butch' hier in huize breadlab!

Het is de postbode

Ik heb een boek besteld. Online. Een Nederlands bakboek, geschreven door een vrouw met roots in India, vertaald en bewerkt vanuit het Engels. Je begrijpt dat ik die moest hebben. Dus heb ik het besteld. Ik heb het nu, hoewel niet van daar waar ik het aanvankelijk had besteld...

Twee dagen eerder

Dus daar zit je dan achter je computer, braaf je nummertjes in te tikken om te zien wanneer je lang verwachte pakketje arriveert. Het is *bezorgd* *bezorgd* *bezorgd*, knippert de hysterische GIF-animatie, en of ik bereid ben deel te nemen aan een klanttevredenheidsonderzoek, om toekomstig klantencontact nog soepeler te laten verlopen...

Ik heb het niet! Geen postbode gezien!

Starend naar mijn computerscherm besluit ik actie te ondernemen voor de herinneringen aan eerdere klantenservice trauma's de overhand krijgen.

Ik druk op een tsunami aan enen, tweeën, en soms hier en daar zelfs een drie. Ik zet de knop in mijn hoofd om naar de 'klantenservice-stand'; hou je stem laag en praat zacht (dwing tot luisteren). Focus op de introductie. Als het een man is, probeer je stem te matchen met de zijne, als het een vrouw is.... nou ja, dat verloopt eigenlijk altijd beter, in mijn geval tenminste.

Ik level mijn stem met de man, onthoud zijn naam, en begin gedoseerd alle noodzakelijke info op hem los te laten. Meer cijfers. "Ja, het pakketje is afgeleverd."

Niet dus.

De man is goed; hij vertelt me precies wat ik wil weten. De afzender (bol.com) heeft de laagst mogelijke prijs bedongen voor de bezorging van hun pakketten. Dat betekent dat zij toestemming geven aan de postbode om de bezorgkosten te drukken door, bijvoorbeeld, het pakketje bij de buren achter te laten wanneer de geadresseerde niet thuis blijkt te zijn en een briefje in diens bus te doen waar 't te vinden is.

Ik heb geen briefje in mijn brievenbus.

"Ik kan enkel zien dat het pakket is gescand en dus bij u aan de deur is geweest. De chauffeur heeft het niet mee terug genomen, want dan had hij het opnieuw moeten scannen, en dat is niet gebeurd. Maar.... er is nóg iets..."

Luister altijd goed wanneer klantenservice-mensen dit zeggen; er zit een goeie insider-tip aan te komen!

"Het beleid van de afzender is in dit soort gevallen is u het zoek geraakte artikel terug te betalen"

Okay, ik krijg dus mijn geld terug. Dat is tenminste iets. Maar kun je even een stukje terugspoelen? Zei je nou net dat in plaats van te proberen het aan mij persoonlijk af te leveren, het beleid van bol.com is om het  bestelde artikel maar zo'n beetje in mijn algemene richting te gooien, en te hopen dat het ongeveer aankomt? En dat, áls het fout gaat ze te allen tijde bereid zijn me terug te betalen en nogmaals een poging te wagen?

"Ja, meneer. Het is goedkoper voor ze. Ze nemen hun verlies; in een x aantal gevallen gaat de transactie mis."

Repo missie

Het zal boekhoudtechnisch allemaal logisch zijn, maar godhemeltjelief, de logica voor de klant is wel volslagen zoek. In plaats van een boek te hebben gekocht, blijk ik nu opeens verwikkeld in een terughaalverhaal...

Dus daar staat de postbode voor mijn deur. Hij komt niet mijn boek brengen, want hij heeft niks bij zich. Zijn pet zegt dat ie voor PostNL werkt, op zijn uniform staat een TNT logo. Het is verwarrend vanaf de eerste seconde.

"Er is een klacht" zegt ie.

Ik wacht op wat hij verder gaat zeggen en ben benieuwd wat hij komt doen nu hij mijn pakket niet bij zich heeft.

Maar dit is het.

"Ja, het is niet bezorgd" zeg ik dan maar.

De man doet een poging tot een vraag. Zijn Nederlands is te slecht om er iets van te bakken. Ik zeg hem dat ik hem niet begrijp. Na een paar heen en weertjes begrijp ik dat hij wil weten of het pakket met PostNL of met TNT is verstuurd.

Nu begin ik toch echt te denken dat ie beter eerst even de email van de klantenservice had kunnen lezen voordat hij bij mij aanbelde.... Staat hij hier nou mijn 'klacht' in twijfel te trekken?

Ik wijs op zijn pet, en dan zijn uniform. Ik maak een universeel 'maakt het iets uit'-gebaar.

Nee, nee, dat uniform, daar moet ik niet naar kijken, dat is oud. Ik moet op de pet letten. En wie de post heeft bezorgd, maakt toch echt wel een groot verschil...

Ik probeer hem uit te leggen dat dat niet zo is. Klantenservice heeft jou naar mijn adres gestuurd nadat ze de cijfertjes hebben ingetoetst die bij mijn pakket horen dat nergens te vinden is. En dat je nu niet deemoedig en met welgemeende excuses komt overhandigen. Wat doet die man hier?

Of hij iets begrijpt van wat ik probeer uit te leggen, maakt eigenlijk niks meer uit. Ik realiseer me dat we hier allebei in deze idiote situatie terecht zijn gekomen als gevolg van de protocollen spugende software van een goed geolied groot bedrijf. De klantenservice van bol.com wordt uitbesteed aan.... de klant zelf! Briljante move, dat dan weer wel; je brengt de klacht rechtstreeks naar de klant om ter plekke uit de wereld te worden geholpen. Goedkoper kan echt niet. Dus daar sta ik; een lange tengere man in een fuchsia badjas met dito slippers, en een gemankeerde postbode die evenveel Nederlands spreekt als E.T.

De bezorger staat vriendelijk te glimlachen.

Dit is zinloos.

Ik besluit een einde aan het ongemak te forceren. Ik zet ook mijn vriendelijk gezicht op, sla de bezorger op beide schouders en zeg hem dat ik er naar uit kijk hem terug te zien, wanneer hij mijn pakket heeft gelokaliseerd. Hij snapt niks van wat ik zeg, maar de schouderkloppen, de vriendelijke glimlach en het handen schudden doen hem vermoeden dat het hier een 'tot ziens, zie je de volgende keer maar weer'-situatie betreft. 't Werkt.

Als hij de trap af loopt herinner ik me opeens dat dit dezelfde bezorger is, die me enkele maanden geleden zijn handcomputer aanreikte om voor de afgeleverde goederen te tekenen. Het was zo dood als een pier. Dus gaf ik het terug en zei; "dit ding is zo dood als een pier". Maar hij wilde het niet aanpakken. Op onnavolgbare eenlettergrepige E.T.-wijze communiceerde hij; "maak het goed"

Ja makker, maak het goed! Ik ga nu eerst even een boek halen. Bij de boekhandel, als je het goed vindt....

Knoflookbrood met Verse Kruiden & Argan Olie
(gebaseerd op dit recept)

het deeg;
160 gr maïzena
250 gr tarwemeel
237 gr warm water
10 gr verse gist (of 4 gr droge gist))
5.6 gr zout
4.2 gr suiker
42 gr olijfolie

de vulling;
42 gr olijfolie
3 teentjes knoflook
basilicum, peterselie, rozemarijn
pijnboompitten

eventueel;
3 zongedroogde tomaatjes
2 eetlepels argan olie


methode;
Los de gist op in het warme water. Meng het tarwemeel, suiker, maizena en zout. Voeg de droge ingrediënten toe aan het water. Voeg ook de olijfolie toe. Kneed het deeg op een lage stand tot het goed is ontwikkeld, ongeveer 10 minuten. Vorm een bal van het deeg, dek het af en laat het op een warme tochtvrije plek rijzen tot het in volume is verdubbeld. Afhankelijk van de temperatuur van de omgeving en het deeg duurt dit 45-70 minuten.

Meng ondertussen de olijfolie voor de vulling met de verse grof gehakte kruiden, pijnboompitten en geperste knoflook. Breng op smaak met peper en zout. Gebruik voor de vulling geen argan-olie, want die kan niet goed tegen verhitting.

Verwarm de oven voor op 200° C

Wanneer het deeg is gerezen; rol het uit tot een cirkel van ongeveer een centimeter dik. Laat het deeg even rusten (10 minuten)
en bestrijk dan het deeg met het oliemengsel en snij het deeg in repen van ongeveer 2½ centimeter. Bekleedt een goed ingevet bakblik van ongeveer 23 centimeter. Laat het deeg nog ongeveer 30 minuten rijzen tot het mooi 'mollig' is geworden.

Bak het brood ongeveer 30 minuten, tot de bovenkant goudbruin begint te kleuren. Als je zongedroogde tomaatjes wilt  gebruiken, strooi ze dan 10 minuten voor het einde van de baktijd over het brood. Haal het brood uit de oven en laat het 10 minuten afkoelen.

Gebruik de argan-olie om het brood mee te bestrijken om het die speciale 'argan'-touch te geven

dank voor je bezoek!!

No comments:

Post a Comment